Nowości

Sklepowe Promocje

Najlepsze gry planszowe

Talisman: Magia i Miecz - gra planszowa fantasy

image
2012-10-15

Talisman Magia i Miecz - gra planszowa fantasy wydana przez lidera branży brytyjską firmę Games Workshop. Gra znana jest od lat 80, jest wydawana w wielu językach i znają ją fani planszówek na całym świecie.Z tego co wiem dawno temu w Polsce wydana została poprzednia wersja Magii i Miecza, teraz mamy doczynienia z reedycją Galakty. Nie mnie jednak porównywać obie pozycję, niestety nie miałem z poprzednią styczności.

Gra planszowa-fantasy Talisman magia i miecz. Informacje podstawowe
Liczba graczy: od 2 - 6 (Optimum to 3-5)
Czas gry: minimum dwie godziny
Wydawnictwo: Galakta
Typ gry: gra planszowa fantasy
Zawartość pudełka:
  • instrukcja
  • plansza
  • 104 karty Przygód
  • 14 kart Poszukiwaczy
  • 28 kart Ekwipunku
  • 24 karty Zaklęć
  • 4 karty Ropuch
  • 4 karty Talizmanów
  • 4 karty Charakteru
  • 6 sześciościennych kości
  • 18 plastikowych figurek
  • 40 żetonów Siły
  • 40 żetonów Życia
  • 40 żetonów Mocy
  • 30 sztuk złota
  • 36 żetonów Losu

Zawartość wydaję się być adekwatna do ceny, kiedy chwytamy i warzymy w ręce pudełko z całą zawartością, spoczywa na niej przyjemnym ciężarem. Muszę też na wstępie zaznaczyć, że T:MiM darzony jest przeze mnie szczególnym sentymentem, od tej właśnie pozycji zaczęła się moja (i nie tylko moja) miłość do planszówek. Muszę was jednak także przestrzec: jeśli kupicie i wciągnięcie się, pewnikiem jest że pognacie ponownie do sklepu po dodatki, które naprawdę przedłużają i urozmaicają całą grę.

Rozgrywka – W grze wcielamy się w postać bohatera, zwanego tutaj Poszukiwaczem. Na samym początku, zaraz po rozłożeniu planszy następuje wybór postaci jaką przyjdzie nam grać. W tym miejscu można się umówić, czy wybieramy jawnie z całej puli czy też losujemy na chybił trafił jedną lub więcej kart postaci. Jak łatwo się domyślić ten pierwszy wybór jest o tyle istotny, że prawdopodobnie zdeterminuję nam całą rozgrywkę. Piszę prawdopodobnie, ponieważ jeśli nie będziemy grali ostrożnie lub najzwyczajniej w świecie zabraknie nam szczęścia to śmierć odnajdzie nas szybko na polach i lasach poszczególnych krain. Ilość i różnorodność Poszukiwaczy oddanych nam do dyspozycji w podstawowej wersji gry jest zadowalająca. Dostajemy pełne spektrum do jakiego przyzwyczaiły nas lektury fantasy od dzielnych i silnych wojowników, poprzez minstrelów, kapłanów aż na magach i czarownicach kończąc. Żeby odzwierciedlić profesję lub rasę do jakiej przynależy nasza postać, każdą z nich scharakteryzowano przy pomocy kilku statystyk takich jak: siła, moc, życie, los, charakter oraz zdolności specjalne. Te dwie pierwsze to wartość bojowa naszego Poszukiwacza.

Plansza do gry Talisman:Magia i Miecz

Przeciwnicy z jakimi przyjdzie nam się mierzyć w trakcie gry będą angażować nas w Walkę (przy pomocy siły) lub w Walkę Psychiczną (przy pomocy mocy). Ponadto wartość Mocy wskazuję liczbę zaklęć jakie mamy prawo posiadać. Punkty życia określają naszą wytrzymałość, standardowo większość postaci posiada ich cztery. Punkty losu to dodatkowe szanse na odwrócenie negatywnego dla nas wyniku rzutu kością. Charakter postaci jest moim zdaniem niespełnioną obietnicą, mianowicie możemy być Dobrzy, Źli lub Neutralni jednak nie sprowadza się to do konieczności dokonywania jakichkolwiek wyborów. Po prostu pewne pola, przedmioty lub zdarzenia będą dla nas niedostępne. Największe zróżnicowanie dają Zdolności Specjalne. To w nich przeważnie zawarte są największe atuty każdego Poszukiwacza. Warto w tym miejscu wspomnieć, że niektóre z postaci stają się atrakcyjniejsze jeśli posiadamy jakieś rozwinięcia (dodatki) do podstawowej wersji gry.

Areną naszych zmagań jest słusznych rozmiarów plansza do gry. Podzielona na trzy krainy i obszar korony władzy: Zewnętrzna kraina – to tutaj rozpoczynamy naszą przygodę. Oprócz zwykłych pól nakazujących nam wylosować kartę przygody znajdziemy w niej między innymi Miasto, Wioskę, Kapliczkę czy Cmentarz. Wewnętrzna kraina – Oddzielona rwącą rzeką od Zewnętrznej krainy, nieco trudniejsza dla poruszających się po niej poszukiwaczy. Przede wszystkim już samo dostanie się do niej jest kwestią prawdziwego wyzwania jakim jest pokonanie strażnika, kwestią szczęścia lub też koniecznością zbudowania tratwy. Środkowa kraina – Ostatni sprawdzian, pasmo kilku wymagających i trudnych do pokonania pól. Jeśli jednak nam się powiedzie i posiadamy zdobyty wcześniej talizman, dostajemy się na obszar korony władzy, który jest celem gry dla wszystkich graczy.

Słów kilka o samej rozgrywce – Kiedy wszystko już rozłożone, stosiki kart potasowane, postacie wylosowane i zaopatrzone w stosiki życia, losu i złotą monetę, chwytamy kości w dłoń. Skoro rozmawiamy o planszowym RPG wiemy czego można się spodziewać, nasz czas poświęcimy szukaniu sposobów do wzmocnienia naszego Poszukiwacza w takim stopniu żeby powarzyć się na wtargnięcie do środka planszy i wygranie ku rozpaczy reszty graczy. System poruszania się po krainach jest prosty, rzucamy kością i przesuwamy figurkę naszego Poszukiwacza o tyle pól w wybraną przez siebie stronę ile wynosił wynik rzutu. Przy każdym polu widnieje opis obligujący nas do wykonania zawartego w nim polecenia – zwykle do wylosowania karty przygody. Zatem losujemy, czytamy, rozpatrujemy. Proste? Proste! Wciąga? Wciąga! Zbieramy przedmioty, spotykamy sprzymierzeńców, pokonujemy lub ulegamy wrogom, szukamy złota i zaklęć, a także co szczególnie cieszy atakujemy, bronimy, uciekamy lub gonimy innych graczy (w celu zabrania jakiegoś przedmiotu lub złota lub też zredukowania punktów życia). Zaklęcia które posiadamy są znane tylko nam, stąd ich używanie potrafi pomieszać szyki innym graczem. Jednak trzeba w tym miejscu powiedzieć, że zaklęcia z dodatków do MiM’a są w większości ciekawsze niż te z podstawowej wersji gry. Ich charakter jest bardziej ofensywny. Natomiast kiedy już zaopatrzymy się w dodatki (a uwierzcie mi że będziecie chcieli się zaopatrzyć), czary z podstawki zyskują na wartości. W wyniku niesprzyjających okoliczności możemy zostać zamienieni na 3 tury w cytuję „małą oślizgłą ropuchę”. Dostajemy wtedy specjalną kartę ropuchy i śliczną żabią figurkę, co skutkuje utratą całego ekwipunku i złota, oraz zmiejszeniem wartości bojowej do 1 siły i 1 mocy.

3. Podsumowanie Plusy:

  • Pudełko, które pomieści w porządku wersję podstawową i kilka dodatków dzięki sporej ilości przegródek dostosowanych do poszczególnych elementów
  • Dobra jakość wszystkich elementów gry, pomimo częstego użytkowania nie zużywające się przesadnie
  • Dokładnie wykonane figurki Poszukiwaczu, które zwłaszcza po pomalowaniu cieszą oko
  • Przejrzystość zasad co jest szczególnie istotne przy rozgrywce z nowymi graczami
  • Instrukcja, która jest naprawdę pomocna
  • Długa i wciągająca rozgrywka
  • Możliwość rozszerzenia wersji podstawowej o liczne dodatki

Minusy:

  • Nie jest to gra która można rozłożyć i skończyć w godzinkę, trzeba dla niej wygospodarować trochę więcej czasu (jednak jakże przyjemnie spędzonego)
  • Zakończenie gry. To z podstawowej wersji mi osobiście nie przypadło do gustu. Na szczęście dodatki do gry wprowadzają inne, ciekawsze.
  • Śmierć w zaawansowanej części gry – jeśli nas to spotka, losujemy nową postać którą zaczynamy od początku. Można się zawziąć i wygrać, jednak często, gęsto kiedy widzimy, że pozostali gracze powoli szykują się do ostatecznego natarcia, zaczynamy niejako „asystować” zamiast grać.

Pozycja zdecydowanie godna polecenia. Na szkolnej skali ocen dostała by mocną piątkę, może nawet z plusem. O jej sile niech świadczy fakt, że większość znajomych, z którymi przyszło nam zagrać pyta o ponowną rozgrywkę lub nawet kupuje sobie własną, tym właśnie charakteryzują się najlepsze gry planszowe - wciągają bez reszty.

W ofercie sklepu znajdziecie oczywiście Talisman Magia i Miecz oraz liczne dodatki. Znajdują się one w kategorii gry fantasy.

Powrót